تبلیغات
سرباز آخر - حجاب نمایشی در اینستاگرام
ما را دنبال فرمایید

صفحه اینستاگرام ما کانال ما در فیس نما صفحه سایت سرباز آخر در گوگل پلاس کانال ما در آپارات کانال ما در فیسبوک آر اس اس - rss












کمک به کودکان سرطانی

اهدای عضو

دانلود مرورگر موزیلا فایر فاکس دانلود اینترنت دانلود منیجر  دانلود کم پلیر دانلود ادوب فلش پلیر  دانلود ادوب ریدر دانلود وینرر



نام :

ایمیل :



تعداد :1153 نفر تا 1 بهمن 95
هر ماه فقط یک خبرنامه به ایمیل شما ارسال میشود

Google

در این سایت
در كل اینترنت

بازدیدهای امروز: 1
بازدیدهای دیروز: 1
كل بازدیدها: 1
بازدید این ماه : 1
بازدید ماه قبل :1
كل مطالب: 1
آخرین بازدید :
تاریخ تأسیس : بهمن 1388
هماهنگ شده با مرورگر فایرفاکس

تماس با ما درباره ما صفحه نخست


حجاب نمایشی در اینستاگرام

پندار شناسی اینستاگرام








تا چندی پیش نگاتیو کالای گران و خاص بود که نه ارزان بدست می آمد و نه ارزان مصرف می شد. محدودیت داشتن نگاتیو، عکاسی را به هنر تبدیل کرده بود. چشم عکاسان باید سوژه و قاب را با وسواس می جست و انتخاب می کرد. بنابراین هر چیزی شانس آنرا نمی یافت که به «عکس» تبدیل شود. بنابراین عکس امری همه جایی و همگانی نبود و کم و بیش به بخشی از حوزه ی فاخر مصرف فرهنگی مربوط می شد. حتی آنهنگام که بنابود یادگارهایی از اشخاص بر روی دیوار یا طاقچه قرار بگیرد، آیینی از آماده سازی و ژست های تعریف شده طی می شد؛ چون احتمال تکرار و تعدد آن آسان نبود.

 

با دیجیتال شدن عکاسی، تولید و مصرف عکس آنچنان آسان و هرجایی شد که به بخشی از زندگی روزمره تبدیل شد. گوشی های تلفن همراه و نرم افزارهای موبایلی جزءجزء زندگی را قاب بندی می کنند و به اشتراک می گذارند. به نوعی عکس به زبان بی زبان گفتگو و تعاملات میان فردی بدل شده و جای متن و مفهوم را گرفته است. زندگی انباشته از عکس و تصویر چگونه باید ادراک شود؟ در این میان «اینستاگرام» با جذابیت رو به تزاید خود، تصویری جدید از دنیایی است که زندگی به روایت عکس را در خود جای داده است. اما رمز و راز این جاذبه چیست:


۱- عکس سلفی، فردگرایی سوبژکتیویستی؛



تفاوت رمان جدید با قصه های گلستان سعدی یا کلیله و دمنه چیست؟ ایران علیرغم اینکه سرزمین ادبیات و قلم بوده است اما هیچگاه اثری شبیه به «رمان» را در میراث ادبی خود ندارد. پرداختن به جزییات احوال و اقوال و بازگویی اغراق آمیز ابعاد زندگی دنیوی در سنت ادبی و هنری ما امری نامطلوب بوده است. فرهنگ و ادبیات انسان مدار مدرن در گفتن و به تصویر کشیدن جزییات نفسانی مبالغه می کند و این نشانی از «سوبژکتیویته» رخنه کرده در وجود انسان مدرن است. وقتی دوربین ها به سمت فاعل عکاسی برمی گردد و خود را سوژه می کند(سلفی) در واقع گویی حیث وجودی خویش را برتر از همه ی جهان پیرامون خود درک می کند. عکس سلفی، آوردن «خود» از حاشیه است به کانون توجه؛ هم توجه خود و هم دیگران. فرد منتشر در تاریخ امروز ما هرقدر بیشتر بی مایه می شود بیشتر «خود» را به رخ می کشد. یکی از تجلیات این فردگرایی سوبژکتیویستی در «خود نمایی اجتماعی» و«تن نمایی» است. صفحه ی شخصی فرد منتشر در اینستاگرام در عین حال که پرده برداری تصویری از ابعاد متکثر و پاره پاره ی ذهن اوست، بیرون آوردن هرکس از بعد مخفی و باطنی وجودش به عالم تظاهر و ابراز است. ممکن است در گرایش های مدرن مطالعات روانشناختی، این به اتفاق عنوان رهاشدن افراد از «درون گرایی» یا «خودسانسوری» اطلاق شود، و این هم دقیقاً مرحله ای از اخلاق فردگرایانه ی اومانیستی است.

 


 

۲- حجاب نمایشی و کشف حجاب تدریجی؛

 

 در این میان حضور تصویری عفیفانه ی زنان و دختران در اینستاگرام مساله ی متناقض نمای دیگری است. آنها هم خود را می پوشانند و هم به رخ می کشند. نمایش شیوه ی پوشش نوعی ابزار ابراز هویت است. از طرفی باید پوشش و حیا و عفاف به عنوان یک هویت به چشم آید و چشم پرکن باشد و از طرفی باید مصداق عفاف و حجاب باشد و این همان پارادوکس تصویری شدن زنان محجبه است. وسوسه ی «خودنمایی» اینستاگرام ابتدا زنان مومنه را در «لانگ شات» قرار می دهد و آرام آرام به چشم بیننده نزدیک می کند. خاصیت جلوه فروشی اینستاگرام بتدریج بر دختران غلبه می کند و کشف حجابی تدریجی رخ می دهد چراکه اساساً اینستاگرام دنیای جلوه فروشی و اشتراک گذاری همه ی ابعاد یک زندگی هرجایی و دم دستی است؛ قرار دادن همه ی پستو در ویترین؛ حتی اگر شهروند این شهر رویایی بخواهد از معنوی ترین حالات خود تصویرسازی کند درواقع چه اتفاقی می افتد؟ به نمایش گذاشتن نفسانی احوالی که نمایشی نیست. چیزی مانند «تظاهر به اخلاص» یا «نمایش عفاف»!


۳- لذت ابراز عقیده در جنگ گفتمان ها؛

بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی شیفته ی امکان بلند بلند گفتن باورمندی های خود هستند. در دنیایی که وجه بارزش تکثر گفتمان هاست، اینستاگرام مانند این است که در میان همهمه ها و شلوغی های خیابان یک تابلو بلند کرده باشی تا توجه دیگران را به یک شعار جلب کنی. افشاکردن دائمی باورمندی ها و به خصوص قرارگرفتن در حلقه ای از تاییدها یا طردها، به یک لشکرکشی مجازی می ماند. بخشی از لذت بودن در این دنیای ظاهراً مجازی، به امکان برهنه کردن ذهن نه چندان استاندارد در برابر چشم های دیگران است.


۴- پارادوکس آزادی و خشونت؛

حضور فالوورها به مثابه تماشاگرانی که برای یک سخنران کف می زنند، واجد وجه محدود کنندگی هم هست. هر ابراز عقیده ای با تایید، رد یا «نفهمیدن» مواجه می شود. در غالب اوقات احساس آزادی ناشی از بلند بلند گفتن باورمندی ها، با تلخی ناشی از «نفهمیدن» یا طرد درهم می آمیزد. از آنجاکه اینستاگرام واجد وجه بصری بیشتری است، برای شخصیت های سمعی محدود کنندگی بیشتری دارد. آنها که بدنبال انتقال مفاهیم از طریق مفاهیم هستند، در اینستاگرام غالباً مغبون اند؛ اما حتی سرخوردگی ناشی از طرد یا نفهمیدن، با امکان لذت بخش دیگری ترمیم می شود. اینستاگرام هم مانند اغلب شبکه های اجتماعی قدرت محوکنندگی و حیات بخشی را به شهرندان خود می دهد. اوج خشونت در این دنیا، با «بلاک کردن» به مثابه دستور معدوم کردن همراه است؛ مانند قیصر روم که انگشت شست خود را برای اعطای حیات یا گرفتن جان گلادیاتورها حرکت می دهد. از طرفی آرام آرام احساس آزادی در بیان یله و بی حد و حصر باورمندی ها با وحشت ناشی از تفتیش عقاید شهروندان دیگر مواجه می شود. ذهن آزاد بتدریج می آموزد که برای کمتر طرد شدن و امکان کنترل واکنش ها به استانداردسازی و تراشیدن حرف ها دست بزند و اینچنین است که احساس رها بودن فرو می نشیند.


 

 

نتیجه:

 

توجه داشته باشیم که پدیدارشناسی به معنای توجه به اقتضائات پدیده ها و جنبه های قدرتمند درونی آنهاست و نه انکار تمامیت اراده و اختیار انسان؛  این تحذیر از آن باب بود که در ورطه ی دترمینیسم(جبرگرایی) تکنولوژی نغلطیم و تمام پدیده های اخلاقی، اجتماعی و روانشناختی را معلول یک امر تکنیکی ندانیم. ولی تاملات پدیدار شناسانه ساده لوحی ابزارانگارانه را هم نفی می کند. هستند بسیاری که تفاوتی در انواع رسانه ها و تکنولوژی های ارتباطی نمی بینند و تصور می کنند می توانند براحتی آنها را در اختیار بگیرند و به انقیاد خود درآورند و در امان بمانند. به طور مثال هستند کسانی که با مقاومت فرهنگی بخواهند بر اقتضائات سوبژکتیویستی و عریان کننده ی اینستاگرام غلبه کنند؛ و این خود جالب خواهد بود که منتظر نتیجه ی این تنازع باشیم. مهمترین نکته برای غلبه بر این اقتضائات، خودآگاهی به ماهیت و کارکرد این نرم افزار و تغییر شیوه ی بودن در آن فضاست. به تعبیری هرکس شهروند مطیعی برای این عالم تکنیکی باشد به اقتضائات آن تن در داده؛ بنابراین شوریدن بر این اقتضائات، زمینه ی در امان ماندن و کمتر لطمه دیدن است.








این مطلب را به اشتراک بگذارید :







نماهنگ بسیار زیبای ماه نشان از صابر خراسانی+
اهمیت نماز در ماه مبارک رمضان / حجت الاسلام پناهیان+
سند 2030 - آموزش جنسی به کودکان +18+
نماهنگ بسیار زیبای ایران سربلند از حامد زمانی+
فیلم مناظره ها انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم +
کلیپ سردار قاسمی - محاکمه دروغگوها+
نماهنگ بسیار زیبای خاک عزیز از حامد زمانی+
سالنامه حجامت سال 1396+
پیام نوروزی مقام معظم رهبری به مناسبت آغاز سال 96+
دروغ محض! میگویند اگر برجام نبود حتما جنگ بود+
عنایت حضرت زهرا(س)به جوان گناهکار از استاد دانشمند+
نماهنگ بسیار زیبای حضرت مهتاب از حامد زمانی+
نماهنگ بسیار زیبای گزینه های روی میز از حامد زمانی+
کلیپ تلگرام مزخرف ترین شبکه اجتماعی است از استاد رائفی پور+
نماهنگ بسیار زیبای ارغوان برای شهدای مدافع حرم+
پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی ارتحال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی+
نماهنگ 39 هفته از حمید عسکری با موضوع هشت سال دفاع مقدس+
نماهنگ بسیار زیبای حیدر از صابر خراسانی+
نماهنگ بسیار زیبای از خون جوانان وطن از علیرضا قربانی+
نماهنگ بسیار زیبای جهاد از حامد زمانی+

امروز :

درباره من [ کلیک کنید]

خدایا دوستت دارم ...
واسه , هر چی که بخشیدی
همیشه , این تو هستی که
ازم , حالم رو پرسیدی
بازم چشمامو می بندم
که خوبی هاتو بشمارم
نمی تونم , فقط میگم
خدایا دوستت دارم ...
کمک کن تا نفس مونده
به آغوش تو برگردم
توحتی از خودم بهتر
غریبی هامو می شناسی
نمی خوام چتر دنیارو
که تو بارون احساسی
خدایا دوستت دارم ...

دانلود آهنگ خدایا دوستت دارم از مازیار فلاحی

----------------------

تعداد اعضای :766 نفر تا 1 دی 95

برای ثبت نام :
نام و نام خانوادگی (یا مستعار) خود را به این شماره پیامک فرمایید

جهت اطمینان :
1- شماره شما عزیزان کاملا محفوظ است
2-سایت و سامانه پیامکی من کاملا قانونی میباشد
3- به هیچ نحو پیامک تبلیغاتی ارسال نمیشود
4- ماهانه حداکثر 2 پیام مناسبتی و یا مذهبی به صورت کاملا رایگان ارسال میشود
5- هر زمان که شما مایل به دریافت پیام نبودید , به بنده اطلاع دهید , تا شماره شما حذف شود

افتخارات وبلاگ

مصاحبه با سایت حرف تو مصاحبه با سایت جوونی

سیاسی
رسانه و فرهنگی
مذهبی
مستند و فیلم
نماهنگ و موسیقی
شهدا و دفاع مقدس
ولایت فقیه
بیداری اسلامی
حجاب و عفاف
کتاب
عکس و پوستر
طب اسلامی و سلامت
جالب و خواندنی
دکتر حسن عباسی
استاد رائفی پور
دکتر حسن رحیم پور ازغدی
استاد پناهیان
امام خامنه ای
امام خمینی
حجت الاسلام قرائتی
استاد حسن ضیائی
افراد متفرقه
اوقات شرعی شهر اراک
اوقات شرعی شهر اردبیل
اوقات شرعی شهر ارومیه
اوقات شرعی شهر اصفهان
اوقات شرعی شهر اهواز
اوقات شرعی شهر ایلام
اوقات شرعی شهر بجنورد
اوقات شرعی شهر بوشهر
اوقات شرعی شهر بندرعباس
اوقات شرعی شهر بیرجند
اوقات شرعی شهر تبریز
اوقات شرعی شهر تهران
اوقات شرعی شهر خرم آباد
اوقات شرعی شهر رشت
اوقات شرعی شهر زاهدان
اوقات شرعی شهر زنجان
اوقات شرعی شهر ساری
اوقات شرعی شهر سمنان
اوقات شرعی شهر سنندج
اوقات شرعی شهر شهرکرد
اوقات شرعی شهر شیراز
اوقات شرعی شهر قزوین
اوقات شرعی شهر قم
اوقات شرعی شهر کرج
اوقات شرعی شهر کرمان
اوقات شرعی شهر کرمانشاه
اوقات شرعی شهر گرگان
اوقات شرعی شهر مشهد
اوقات شرعی شهر همدان
اوقات شرعی شهر یاسوج
اوقات شرعی شهر یزد
استان آذربایجان شرقی
استان آذربایجان غربی
استان اردبیل
استان اصفهان
استان البرز
استان ایلام
استان بوشهر
استان تهران
استان چهارمحال و بختیاری
استان خراسان جنوبی
استان خراسان رضوی
استان خراسان شمالی
استان خوزستان
استان زنجان
استان سیستان و بلوچستان
استان سمنان
استان فارس
استان قم
استان قزوین
استان کردستان
استان کرمان
استان کرمانشاه
استان کهکیلویه و بویراحمد
استان گلستان
استان گیلان
استان لرستان
استان مازندران
استان مرکزی
استان هرمزگان
استان همدان
استان یزد
قبله یاب آنلاین
نقشه سایت


designer: ho590 from Iran - Mashhad city
Copyright © 2009-2017 All rights reserved © Power By: www.sarbazeakhar.ir