این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت رسمی شده است

مطالب ویژه


کتاب چه کنیم ریشه‌ی ربا در جامعه قطع شود؟

  • ۳۹۰
کتاب چه کنیم ریشه‌ی ربا در جامعه قطع شود؟
 
ربا اعلان جنگ با خدا و رسول است


 
 
 

عنوان این کتاب برگرفته از سوال امام خامنه‌ای در مبحث سبک زندگی است، ایشان در آن مبحث این سوال را مطرح فرمودند و فتح بابی شد برای جنبش که مسئولیت خود بداند و پاسخ را از بزرگان امر طلب کند. کتاب حاضر ماحصل جمع آوری مصاحبه‌ها و مقالاتی است که در این زمینه ایراد شده‌اند
 

ربا اعلان جنگ با خدا و رسول است
 
ربا، گناهی که از آن در قرآن با عنوان حق‌الناس و یکی از دام‌های شیطان نام برده شده، چرا همه روزه افراد بسیاری را در خود غرق کرده و به تبع آن خانواده‌های زیادی را به ورطه نابودی می‌کشاند؟ این‌ها همه در شرایطی است که هیچ دینی مانند اسلام، ربا را تقبیح نکرده و مرتکبان دوسویه این گناه را مورد نکوهش قرار نداده است.


سیمای رباخواران در قرآن کریم این‌گونه ترسیم شده است: آشفته سری در قیامت و ماندگاری در آتش دوزخ. عاقبت این عمل که هم ردیف جنگ با خدا و رسول خدا شمرده شده، چنانچه در آیه ۱۳۰ سوره آل عمران آمده است« یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تَأْکُلُواْ الرِّبَا أَضْعَافًا مُّضَاعَفَةً وَاتَّقُواْ اللّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُون؛ اى کسانى که ایمان آورده‏اید ربا را [با سود] چندین برابر مخورید و از خدا پروا کنید باشد که رستگار شوید».

 


با وجود این کم نیستند افرادی که همه روزه به دلیل واپس زده شدن از سوی بانک‌ها و سایر منابع مشروع تأمین مالی به دلیل قیود و شرایط دشوار یا غیرقابل اجرا به بازارهای ربوی روی می‌آورند و خود را در دام رباخواران می‌اندازند، اما با خوردن از این آب شور، جز بر عطش آن‌ها افزوده نشده و در نهایت هم در گرداب ربا به مشکلات متعددی برخورده‌اند.

 


با این حال تأسف برانگیز است که در کشور اسلامی ایران ربا و رباخواری به‌عناوین و رنگ و لعاب‌های مختلف وجود دارد و کسی را انگیزه مقابله با آن نیست.

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی